Vi har glädjen att samarbeta med otroliga hund-, häst- och kattmänniskor. Många av våra samarbeten har pågått i flera år. De vi samarbetar med betyder mycket för oss och dessa personer fungerar även som ambassadörer för Nutrolin®-varumärket. Vi blir ofta kontaktade med förfrågan om samarbete och därför har vi samlat några tankar här som vi hoppas ska vara till hjälp för alla som funderar på sponsring.
Sponsring är inte välgörenhet utan ett samarbete som båda parterna vill få nytta av. Den som sponsras önskar ekonomiska fördelar så som pengar eller produkter gratis/för rabatterat sponsringspris. Sponsorn önskar i sin tur synlighet. Sponsring är därmed lika med tjänster mot ersättning, det vill säga att båda parterna drar nytta av samarbetet.
En bra sponsor har ett äkta intresse för dig. En sådan sponsor erbjuder även sin sakkunskap till dig så att du genom att ställa frågor får extra nytta i form av tillgång till sponsorns sakkunskap.
Då du tar kontakt med ansökan om sponsring
Det är stor skillnad mellan olika sponsorer med tanke på vad de innefattar i ett samarbete. Innan du kontaktar en möjlig sponsor är det därför bra att ta reda på hurdana samarbeten sponsorn brukar göra med andra personer. Detta är något du ofta enkelt kan ta reda på exempelvis genom varumärkets synlighet på sociala medier.
Då du kontaktar en ny sponsor med förfrågan om samarbete ska du alltid berätta hurdan sponsring du är ute efter. Berätta tydligt hurdan synlighet du kan erbjuda och vad du önskar i gengäld. Ett meddelande där det endast framgår en önskan om samarbete utan att det framgår vad du själv kan erbjuda är inte det bästa sättet att leta efter sponsorer. Ett kärnfullt närmade snabbar upp processen avsevärt.
Minneslista för sponsor-ekipage
Kontrollera vem som har upphovsrätt till bilder och videor. Har du bilder eller videor som tredje part tagit, och som du vill skicka till din sponsor? Kom då ihåg att alltid kolla hur upphovsrätten ser ut – få det gärna skriftligt att du har rätt att ge din sponsor rätt att publicera materialet. Det är alltid tråkigt att reda ut frågor kring upphovsrätt i efterhand.
Var i kontakt med sponsorn i god tid innan avtalsperioden för samarbetet tar slut. Fråga om förlängning av avtalet ifall du vill fortsätta samarbetet. Även då du vill avsluta samarbetet är det bäst att meddela detta självständigt och i god tid.
Kom ihåg att sponsring intresserar Skatteverket. Kolla upp på Skatteverkets sidor vad detta betyder för din del.
Överraska positivt. Ta kontakt med din sponsor även vid andra tidpunkter än då du behöver något. Skicka bilder, gör ett kul inlägg på sociala medier, med mera. Alla sponsorer blir glada över att du tar kontakt, och uppskattar att du tagit dig tid.
Var aktiv. Ta regelbundet och självmant kontakt med din sponsor och berätta hur det går. Din sponsor tar gärna del av hur exempelvis tävlingssäsongen gått, dina framgångar och ifall du nått dina mål. Samtidigt kan du även berätta om du satt upp nya mål eller ifall du stött på motgångar.
Uppfyll avtalet. Sponsring bygger på ekonomiska fördelar. Genomför de punkter som du kommit överens om med sponsorn. Ifall du exempelvis lovat göra x antal inlägg på sociala medier så gör dessa med omsorg.
Ifall du lägger märke till att du inte kan uppfylla avtalets punkter inom utsatt tid så kontakta din sponsor. Sponsorn förstår säkert situationen och ni kan komma överens om något annat i gengäld. Ifall du meddelar sponsorn om att du inte kan fullborda din del av avtalet först mot slutet av avtalsperioden kan det vara för sent för att komma överens om alternativ kompensation och synlighet.
Svara då din sponsor tar kontakt. Svara inom en rimlig tid då din sponsor kontaktar dig. Ifall du flera gånger låter bli att svara på sponsorns kontaktförsök, eller ifall det alltid tar väldigt länge för dig att svara ger du inte en bra bild av dig.
Fantastika produkter